Marianna Jagerčíková: Učíme sa na vlastných chybách

image

Naša jednotka predviedla v uplynulej zimnej sezóne niekoľko parádnych výkonov. Jej cestu ku týmto výsledkom sprevádzali viaceré úsmevné momenty a školácke chyby. Marianka sa rozhodla podeliť o svoje skúsenosti a vtipné chvíle na snehu.

V mojej 3-ročnej pretekárskej praxi som bola nútená učiť sa z vlastných chýb. Niektoré situácie sú napokon vtipné. Z vlastných chyb sa treba samozrejme poučiť, ale ak sa im môžete vyhnúť, urobte to. Je to lepšie! Pre tieto dôvody som sa rozhodla napísať „Best of“ mojich vlastných chyb, ktorých som sa reálne dopustila na pretekoch. Beriem ich ako nováčikovskú daň a o to ma viacej stimulujú k ďalšiemu napredovaniu.

 

Čo nerobiť s novými lyžiarkami

Na mojich úplne prvých pretekoch som mala zle nastavené a nezvládnuté zapínanie mojich lyžiarok Scarpa Alien... Dajme tomu, že chyba bola v tom, že som si ich zaobstarala len niekoľko dní pred štartom. V zjazdoch sa to preukázalo vo viacerých pádoch a s celkovým pocitom „že asi fakt neviem lyžovať“... Pritom som začala lyžovať ak dvojročná, každý víkend na snehu s rodičmi a mala som za sebou 17 rokov intenzívneho, no nepretekárskeho skialpinizmu (strmé svahy a pod). Odvtedy som sa, samozrejme, naučila si správne zapnúť lyžiarky Našťastie !

 

Ako sa starať o svoje plyšáky (pásy)

S nimi je neustále veľa problémov. Hneď v prvých pretekoch som si dala do kombinézy 1 pár pásov, druhý bol v batohu. Čo je chyba, pretože keď sa mi pás odlepil kvôli nazhromaždenému snehu pod ním, musela som sa zastaviť, vybrať pásy z batohu a stratiť čas. Navyše pásy z batohu nie sú zohriate a  horšie lepia... Teraz štartujem s dvoma pármi pásov v kombinéze a keď som vo dvojici na dlhších pretekoch mám dokonca ešte jeden pás navyše v batohu, ak by sme niekde pás stratili alebo sa parťáčke odlepil. Zle nalepený, odliepajúci sa, alebo snehom namrznutý pás je každopádne strata času.

Tiež som si vyskúšala čisto-nové pásy na vertikály! Že vraj to bude lepšie kĺzať!! No veru nie, boli to pravé kobercovky, na sklze som zjavne strácala... Tieto pásy bolo treba najprv zajazdiť na aspoň 10 000 výškových metroch, aby lepšie kĺzali. Skončila som 4. na Majstrovstvách Francúzska a mala som určite naviac! Aktuálne používam pásy na zahriatie, vyskúšam aj dva – tri pary rôznych značiek a povrchových pripravení a vyberiem si, ktoré sa mi zdajú, že kĺžu najlepšie. Robím kontroly s dvoma rôznymi nalepenými pásmi a snažím sa porovnať. Horšie sa ešte podarilo kamarátovi. Tiež išiel na preteky na úplne nových pásoch... ktoré si sám namontoval v opačnom smere sklzu ! Chlpmi nahor pás na snehu nedrží, nemusíte to ani skúšať!

Vyskúšala som si aj naliepanie a rozliepanie takmer nových pasov na pretekoch, so sakra silným lepidlom. No niekedy nešlo strhnúť pás z lyže na jeden šup. Niekedy ich bolo ťažko aj rozlepiť. V rámci „získania času“ som robila z nich takú veľkú guču a s novým lepidlo je to masaker oddeliť. Teraz (mimo šprintu) sa snažím pekne zlepiť a dokonca nechať 10 cm z konca pasu prečnievať, aby sa mi dal ľahšie chytiť a rozlepiť. Trvá to možno trocha dlhšie, ale o to lepšie sa rozliepajú. Pri poslednom odlepení, ak už nie je výstup, robím znova guču. Na záver pikoška. Tiež sa mi podarilo si obvinúť si pás pri strhávaní okolo hlavy a nalepiť na vlasy!

Zo začiatku som pásy nepripravovala. Nevedel som čo s nimi robiť. Stačil jeden vertikál v mokrom hlbokom snehu, kde som mala 10 cm kopytá, aby som odvtedy na každé božie preteky pásy buď voskovala (s voskom približne na teplotu snehu) a zažehľovala alebo nastriekala aspoň nejakým šmykľavým vode odpudivým produktom. Pozor na teplotu žehličky, pásy je možné pripiecť! Je dobre mať žehličku s termostatom a jasne napísanými teplotami.

 

Pásy treba tiež dostatočne natiahnuť! Doplatila som na to vo finále šprintu Svetového pohára vo francúzskom Superdévoluy, kde som po 5 metroch skopla špičkou môj pás z vedľajšej lyže ! Musela som sa zastaviť a pás natiahnuť. Toto ma stálo pekné umiestnenie v  mojom kvázi domácom šprinte (v Dévoluy som bývala 13 rokov). V semifinále som mala v mojej jazde najrýchlejší čas... Nerátajúc stratené body.

 

Čo so sklzom? Ako Marianka nestihla štart? To sa dozviete v ďalšom pokračovaní.

Komentáre

comments powered by Disqus